• Foto Club Helmond
  • Foto Club Helmond
  • Foto Club Helmond
  • Foto Club Helmond
  • Foto Club Helmond
  • Foto Club Helmond
  • Foto Club Helmond

Een landschapsfotografie workflow in Lightroom


. Ik kreeg veel vragen tijdens en na de workshop hoe ik mijn foto’s bewerk dat ik besloot er een nieuwe blog aan te wijden. Niet alleen werd het weer eens tijd voor een nieuwe blog, ik heb ook aal lang niet meer over Lightroom geschreven op deze website! Natuurlijk fotografeer ik in RAW, maar ik probeer ook zoveel mogelijk de foto al in de camera te maken. Hiervoor gebruik ik onder andere verschillende soorten filters, die ik ook demonstreer in de workshops. Soms hoef je daardoor maar heel weinig aan te passen of te corrigeren in een foto na afloop. Andere momenten heb je wat meer werk. Ik heb voor dit voorbeeld een foto genomen die ik met de zonsopgang in het Zuid-Limburgse Heuvelland (mijn leef- en werkterrein) nabij Vijlen gemaakt heb afgelopen februari. Hier moest ik namelijk wat harder werken om het juiste resultaat te krijgen! Zie hier de workflow die ik heb gevolgd met deze foto.

Importeren van de RAW

Het originele bestand lijkt behoorlijk uit balans, de voorgrond is erg donker en de lucht is erg fel. Dit zijn normale omstandigheden tijdens de zonsop- en ondergangen als de lichtomstandigheden erg fel zijn. Echter, ik vertrouw heilig op mijn histogram en die vertelde me dat er geen overbelichtingen waren. In RAW fotografeer ik altijd tot aan de linkerkant van het histogram. Ik zorg ervoor dat het net niet overbelicht wordt, in Lightroom zijn lichte tonen makkelijker terug te brengen dan dat je donkere tonen moet oplichten. Dat resulteert altijd in ruis. Dus vandaar dat ik altijd met “overbelichte” foto’s terugkom.

In Lightroom werk ik met een vaste volgorde. Bij het importeren draaien voorinstellingen mee die de metadata van de foto’s aanvullen met copyrightinformatie en die meteen de standaard verscherping en de automatische lenscorrecties uitvoeren. Die moet ik toch altijd doen, die kan ik beter automatiseren, toch? Ik vul altijd een paar trefwoorden in die ik later aanvul met precieze trefwoorden en na het importeren geef ik in de Kaartmodule aan waar de foto’s genomen zijn. Ik gebruik soms een GPX track van een GPS volg app op mijn iPhone, maar ik vergeet die vaak aan te zetten…

Basiscorrecties

   

Ik begin bij een foto, nadat ik de foto rechtgetrokken heb en eventueel bijgesneden heb, altijd met het Basis paneel, hier staan algemene instellingen in voor de foto, zoals de belichting, schaduwen, hooglichten en kleurintensiteit van de foto. Ik kijk altijd eerst naar de witbalans, maar in dit geval besloot ik deze te laten voor at het is. De schaduwen en hooglichten (Shadows en Highlights in mijn Engelstalige versie van Lightroom) pas ik vrijwel altijd aan om de verschillen tussen lichte en donkere tonen te verminderen. Ook voeg ik meestal al wat Helderheid (clarity) toe aan de foto, voordat ik de contrastcurve aanpas. De foto ziet er meteen al een stuk beter uit, vind je niet?

In dit geval kies ik er voor om gemiddelde contrast te gebruiken in de contrastcurve. Dit is een standaard instelling die je onderaan de curve zult vinden. Meestal heb ik aan deze of de sterke contrastcurve voldoende en ga ik niet meer zelf experimenteren in de curve. Dat wordt er zelfden beter op bij mij.

Digitale filters en penselen


In dit geval moest ik hierna verder aan de slag. De balans tussen voorgrond en lucht was nog niet voldoende, dus ik besloot er een digitale filter aan toe te voegen. Normaliter probeer ik dat in het veld, maar als je teveel filters op elkaar zet, wordt het effect er niet beter op. Nu kan ik de (digitale) filter veel beter positioneren en fine-tunen. Na het positioneren van de filter, altijd een precisiewerkje, voegde ik wat extra contrast en helderheid toe en verlaagde de belichting met -0,16. Dit zag er goed uit, maar hierdoor werd de bomenrij op de horizon bijna helemaal zwart. Na wat overwegingen besloot ik toch om hier een extra bewerking op los te laten.